זיהוי מין העובר באולטרסאונד

זיהוי מין העובר באולטרסאונד

ידיעת מין העובר היא נקודת מפנה חשובה בהריון שמאפשרת לזוגות להיערך טוב יותר לקראת שלב ההורות, בין אם זה בבחירת צבעים לעיצוב חדר התינוק, בבחירת הצעצועים, הבגדים או בבחירת הערכים, התובנות והשיעורים שירצו ללמד אותו לחיים. כמו כן, היום נפוץ יותר טרנד מסיבת גילוי מין העובר כחלק מחוויית ההיריון. היכולת לזהות את מין העובר כבר במהלך ההיריון אפשרית הודות להתקדמות הרפואה במהלך המאה ה-20, ופיתוח טכניקות לביצוע אבחנה מגדרית מהימנה, מהירה ומדויקת.

כיום ניתן לבצע זיהוי מין העובר באולטרסאונד ובבדיקת פנורמה NIPT. 

איזו מבין השיטות מאפשרת זיהוי מין העובר בשלב מוקדם יותר בהריון?

בדיקת אולטרסאונד היא בדיקת הדמיה המאפשרת להציג תמונה של העובר באמצעות גלי קול ונשים הרות עוברות אותה מספר פעמים במהלך ההיריון כחלק מהמעקב אחר התפתחות העובר. החל מהשבוע ה-15 לערך ניתן לזהות את  מין העובר באולטרסאונד, כי בשלב זה כבר איברי המין החיצוניים מפותחים כך שניתן לראות אותם בהדמיה. את בדיקת האולטרסאונד מבצעים בצורה בטנית או וגינלית, תלוי בנסיבות ובסוג ההיריון.

בדיקת פנורמה NIPT לעומת זאת, הינה בדיקת DNA עוברי שמתבצעת בדגימת דם מהאם ומאפשרת, בין היתר, לזהות את מין הילוד החל מהשבוע התשיעי להריון. באמצעות שימוש בטכנולוגיה פורצת דרך, ניתן להבדיל בין ה-DNA של העובר מזה של האם בדגימת הדם ולהציג תמונה רחבה אודות הסיכון לתסמונות שונות בעובר, וכן את מין העובר. את הבדיקה ניתן לבצע בהריון עם עובר יחיד, תאומים (בדיקת nipt  תאומים), הריון פונדקאות והריון הנובע מתרומת ביצית. 

מה ההבדל בין בדיקת פנורמה NIPT לבין זיהוי מין העובר באולטרסאונד ברמת הדיוק? 

בדיקת אולטרסאונד מאפשרת לראות בזמן אמת את העובר בעודו ברחם, ולסייע בין היתר בקביעת גילו, גודלו, ביצוע מעקב אחר מערכות גופו השונות, הצגת דופק ליבו וזיהוי מינו. אך בדיקה זו מסתמכת על הטכנולוגיה – על תקינות המכשיר, איכות המסך ועל תנוחת העובר כדי להציג תמונה ברורה ככל האפשר ולקבוע את מצבו ברגע נתון. על אף יעילותה של בדיקת אולטרסאונד, הראות בה היא יחסית מוגבלת: ישנם איברים שלא מוצגים בתצלום כי הם מוסתרים על ידי איבר אחר או רחוקים מכדי שהמתמר יוכל להציג אותם, לצד זה ישנם איברים ומצבים שלא ניתן להציג כלל בבדיקה, כמו החיך או מומים גנטיים בעובר. הבדיקה מציגה את הקיים כאן ועכשיו ולא מאפשרת לצפות מחלות עתידיות מהתבוננות בתצלום בלבד.

מנגד, בדיקת דם ניפט, היא בדיקה מקיפה, אמינה שבוחנת את המטען הגנטי של הילוד כבר בשליש הראשון להריון ובעזרתה ניתן להעריך את מידת הסיכון להופעתן של עד 13 תסמונות כרומוזומליות נפוצות, ביניהן: תסמונת דאון, טריזומיה 18 – תסמונת אדוארדס, תסמונת די ג’ורג’, טריזומיה 13- תסמונת פטאו ותסמונות הקשורות בכרומוזומי המין – ברמת רגישות ודיוק גבוהות.

לפיכך בדיקת ניפט פנורמה מהווה אלטרנטיבה יעילה ובטוחה לא רק לבדיקות האולטרסאונד, אלא גם לבדיקות אבחנתיות כגון דיקור מי שפיר או בדיקת סיסי שליה, המשמשות לזיהוי תסמונות גנטיות בעובר ומתבצעות בשיטות פולשניות כך שהן עלולות להזיק לבריאות האם, העובר שברחמה ולהעמיד את ההיריון בסכנה, על אחת כמה וכמה אם מדובר בהריון תאומים שבו התהליך מתבצע פעמיים.

למעבר למאמר המלא בנושא  – בדיקת מי שפיר

היתרון של כל אחת מהשיטות – זיהוי מין העובר באולטרסאונד ובבדיקת NIPT

בדיקת אולטרסאונד – זו בדיקה שעושים בתדירות גבוהה יחסית. לאורך תקופת ההיריון נעשות מספר בדיקות אולטרסאונד כדי לבדוק את מצב העובר ברחם: סקירה מוקדמת לאימות ההיריון ובדיקת דופק העובר, זיהוי מין העובר, שקיפות עורפית, סקירה מאוחרת, הערכת משקל. אחת לכמה שבועות ההורים שבדרך עורכים בדיקה ולמעשה פוגשים את התינוק שלהם כל פעם מחדש, מלווים אותו בזמן אמת, לאורך שלבי ההתפתחות שלו.

בדיקת פנורמה NIPT – הנה בדיקה לא פולשנית המוקדמת ביותר שאימהות יכולות לבצע על מנת לגלות מידע חיוני אודות העובר המתפתח ברחמן. כבר מהשבוע התשיעי ניתן לעבור את בדיקת הדם, ולקבל תוצאות מקיפות, מדויקות ומהירות כך שיהיה ניתן לקבל החלטות חשובות בנוגע לעתיד ההיריון – מוקדם ככל האפשר. אומנם לא ניתן לצפות בתינוק במוניטור בשיטה זו, אך באמצעותה ההורים שבדרך זוכים לשקט נפשי בכל הנוגע לבריאותו ולאורח החיים לו יזכה ביום שיצא אל אוויר העולם. על כן זוהי האופציה המועדפת לבירור מין העובר והערכת מצבו הבריאותי.   

בהריון ורוצות לדעת עוד על התינוק שלכן? להזמנת בדיקת NIPT היכנסו לעמוד צור קשר או חייגו 1-800-222-019  מכל טלפון.

מאמרים נוספים שכדאי לכם לקרוא:

Log in with your credentials

Forgot your details?